Seminar - IDet har vært snakket mye om regionalt nærings-samarbeid i regionen. Varanger Næringssenter følger opp gjennom prosjektet "Samarbeidsregion Varanger" der Kommunal- og Moderniserings-departementet har bevilget midler som skal motivere bedrifter  til å jobbe mer sammen på tvers av kommunegrenser.

Det er i gang en rekke konkrete tiltak i prosjektet. Tidlig i juni ble det arrangert et seminar om merkevarebygging i Vadsø. Der hadde vi invitert inn innledere og deltakere fra hele regionen. Se programmet her. Innspillene fra samlinga i Vadsø følges opp på forskjellig måte. Vi har bl a bedt Varangerkokken Tor Emil Sivertsen om å jobbe videre med sitt forslag til konseptet "100 % Varanger". Det drøftes også oppfølging av en egen turist-app for Varanger. 24.september skal det gjennomføres en oppfølgingsseminar i Båtsfjord i samarbeid med LInken Næringshage.

 

Bakgrunn
På Vadsøseminaret i januar i fjor (bildet) snakket både lokale og sentrale næringsaktører og lokale og regionale politikere varmt for å utvikle mer samarbeid. Det er mange små bedrifter i Øst-Finnmark, og bl a fra petroluemsbransjen sies det i klartekst at lokale leverandører har lang veg å gå for å kunne konkurrere om oppdrag. Framover handler det om å få flere til å snakke sammen og jobbe mer i nettverk og klynger. 

Målet med prosjektet er i løpet av to-tre år å etablere en mer solid plattform for næringssamarbeidet i Varanger. Gjennom bl a:

  • å utvikle møteplasser for utviklingsaktører og bedrifter en "Næringsarena Øst" der kunnskapsdeling, kompetanse-og ideutvikling står sentralt
  • å motivere til utvikling av flere næringsklynger
  • å delta i prosesser opp mot kommende petroleumsaktivitet
  • å jobbe med muligheter for felles prfilering
  • å se på felles transport- og logistikkutfordringer
  • å få til mer debatt og fokus på næringspolitikk i det offentlige rom
  • å bidra til dialog mellom næringsliv og politikere
  • å ha et kvinne- og ungdomsfokus i arbeidet

Prosjektet er i startgropa og før jul var det påmeldt mellom 30 og 40 deltakere til det første "Næringsarena Øst" der oljeselskapet OMV skulle fortelle om sine planer og flere aktører skulle informere hverandre om prosesser som er på gang. Dessverre måtte møtet avlyses pga flytrøbbel, men temaet følges opp på forskjellige måter.

Arbeidsgruppa i prosjektet har pekt på felles merkevarkebygging og profilering som et vitkig område. Og der er det prosesser i gang som antakelig vil ende opp i et litt større seminar senere i høst.

For spørsmål og mer informasjon: Ta kontakt med Ingela Mästerbo Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.